چه زمانی نیازهست سوزن انژکتورهای خودرو شستشو شود؟

saeed
8 اردیبهشت, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
چه زمانی نیازهست سوزن انژکتورهای خودرو شستشو شود؟

چه زمانی باید شستشوی انژکتور انجام دهیم؟


انژکتور وظیفه پاشش سوخت را بر عهده دارد کـــه هر چند وقت یکبار باید شستشو شود تا مواد ناشی از گذر بنزین کـــه به مرور زمان در آن رسوب می کند شسته شود. مواد شوینده ی انژکتور به راحتی در دسترس هستند و مکمل ها طبق گفته ی تولیدکنندگان این محصولات، قابلیت این را دارند کـــه مشکلات مختلف در سیستم سوخت رسانی خودرو را یا رفع کنند، یا از بروز آنها جلوگیری کنند.قبل از این کـــه وارد جزئیات شویم، باید گفت کـــه هیچ روش مطمئنی برای مطلع شدن از وضعیت دقیق سلامت انژکتورها وجود ندارد، جز این کـــه به‌صورت دستی نازل‌های سوخت پاش بررسی شوند و با کمک دستگاه‌های مخصوص، آزمایش‌های جریان سوخت صورت گیرد. بنابراین، تمام مطالبی کـــه در ادامه ميآیند، تنها برای افزایش قدرت تخمین شما هستند و ميتوانند هشیاری شما را نسبت به وضعیت سیستم سوخت خودرویتان افزایش دهند.


وظیفه انژکتور:

وظیفه انژکتورها این اســـت کـــه سوخت را در زاویه مناسب و به مقدار موردنیاز برای کارکرد بهینه موتور به داخل آن بپاشند. و از آنجاکـــه در هر موتور چندین انژکتور وجود دارد کـــه باید سوخت را به‌صورت یکنواخت بپاشند، تنها یک انژکتور کثیف ميتواند در عملکرد موتور تأثیر بگذارد.

دیر یا زود انژکتورهای موتور انژکتوری خودروی شما کثیف خواهند شد یا تا حدی مسدود ميشوند. این موضوع به‌خصوص در خودروهایی کـــه در سیکل‌های کوتاه‌مدت حرکت ميکنند، بیشتر اتفاق ميافتد (مانند پیمودن مسافت‌های کوتاه در شهر) زیرا روشن و خاموش کردن مکرر موتور، گرفتگی انژکتورها را افزایش ميدهد. این موضوع یکی از مسائل غیرقابل‌اجتناب در قلمرو عملکرد موتورهای انژکتوری اســـت. مگر این کـــه از خودروی خود به‌درستی نگهداری کنید.

تمیز کردن انژکتورهای بنزین

مواد شوینده برای سیستم سوخت رسانی و به طور اخص برای انژکتورها، دامنه ی وسیعی از انواع محصولات را در برمی-گیرد و نحوه ی کار با آنها هم بسیار متفاوت اســـت: از انواع خیلی ساده کـــه خودتان می توانید در باک بنزین بریزید گرفته تا دستگاه های شوینده ی پیچیده ای کـــه برای تمیز و تست کردن ساخته شده اند.
گاه انژکتورها نیاز به تمیز شدن دارند چون در طول زمان بقایای سوخت کـــه چیزی مانند واکس اســـت، در آنها ایجاد گرفتگی می کند. این تجمع مواد در انژکتورها نهایتاً به کاهش جریان سوخت در انژکتور منجر می شود، باعث قطعی در نازل سوخت پاش شده و در رانندگی مشکلاتی مثل تاخیر، مکث یا ریپ زدن به وجود می آورد.
اکثر سوخت ها دارای مواد شوینده هستند کـــه هم سیستم سوخت و هم انژکتورها را تمیز نگه می دارد، ولی گاهی برای موادی کـــه در دراز مدت تجمع کرده و باعث گرفتگی شده اند به شوینده های خیلی قوی تر نیاز داریم.

روش های تمیز کردن انژکتور

ابتدایی ترین روش، ریختن مکمل در باک بنزین اســـت. اما این نوع شوینده ها محدودیت هایی دارند. اول از همه این کـــه قدرتشان و در نتیجه توانایی شان برای از بین بردن گرفتگی های شدید پایین اســـت. چرا کـــه اگر قرار باشد شوینده بسیار قوی باشد، ممکن اســـت به اجزا سیستم سوخت خودرو آسیب برساند. دوم این کـــه، میزان تاثیر این روش خیلی مشخص نیست. به جز در مواردی کـــه انژکتور را باز کرده و تست کنیم، هیچ راه دیگری وجود ندارد کـــه بتوانیم میزان جریان در انژکتور و نحوه ی اسپری کردن را در نازل سوخت پاش چک کنیم. این دو مورد از مهم ترین جنبه های عملکرد سیستم سوخت خودرو هستند.
شوینده های حرفه ای بسیار قوی تر هستند ولی درست مثل مکمل ها، خیلی نمی توانیم با اطمینان از نتیجه ی کار صحبت کنیم.
مطمئن ترین روش شستشو جدا کردن انژکتور اســـت. در این روش معمولاً علاوه بر مواد شوینده ی شیمیایی خاص، از شستشوی مافوق صوت هم اســـتفاده می شود. در این روش هم قبل و هم بعد از شستشو می توان میزان جریان را در انژکتورها و نحوه ی کار نازل سوخت پاش را هم چک کرد و مطمئن شد کـــه کار شستشو به خوبی انجام شده اســـت. تنها ایراد این روش هزینه های اضافی اســـت کـــه برای باز کردن و دوباره بستن انژکتورها باید بپردازید.

انژکتورها هر چند وقت یک بار باید تمیز شوند؟

برخی خودروسازها زمانبندی خاص و مواد شوینده ی برند خودشان را برای شستشوی انژکتورها تعیین می کنند. هر چند، به طور کلی زمان خاصی برای تمیز کردن انژکتورها وجود ندارد و بستگی به این دارد کـــه از خودرو چطور اســـتفاده بشود و این کـــه خود خودرو نسبت به چنین مشکلی حساس باشد. اگر خودرویتان بی علت ریپ می زند یا مکث دارد، ممکن اســـت مشکل از انژکتورها باشد، اما در عین حال ممکن اســـت مشکل از چیز دیگری باشد. تشخیص صحیح مشکل خیلی مهم اســـت.

برخی تعمیرگاه ها به مشتریانشان پیشنهاد می کنند کـــه هر بار خودرویشان را برای سرویس کردن می برند، انژکتورها را هم تمیز کنند. این برای تعمیرکارها یک منبع درآمد بسیار خوب اســـت.
اســـتفاده از شوینده ی قوی برای سیستم سوخت این مزیت را دارد کـــه گرفتگی را قبل از این کـــه تبدیل به مشکل بشود برطرف می کند. در این هیچ شکی نیست، اما سوالی کـــه پیش می آید این اســـت کـــه با توجه به هزینه ی معمولاً بالایی کـــه این شوینده ها دارند، آیا این کار توجیه اقتصادی دارد؟ در اکثر خودروها، خیلی کم پیش می آید مشکلشان به خاطر انژکتور باشد و همین یک دلیل کافی اســـت کـــه نتیجه بگیریم دائم تمیز کردن انژکتور توجیه اقتصادی ندارد. در نهایت البته همه چیز به خود شما بستگی دارد کـــه چه زمانی می خواهید از این خدمات اســـتفاده کنید. اگر رسیدگی به انژکتور فقط توصیه ی یک نمایشگاه دار اســـت، خیلی لزومی ندارد توجهی بکنید ولی اگر به شما گفته اند کـــه مشکل خودرویتان قطعاً به خاطر انژکتورش اســـت،

گرفتگی در انژکتور فقط برای رانندگی شما مشکل ایجاد نمی کند. یکی دیگر از مشکلات رایج این اســـت کـــه مواد آلی در دریچه ی گاز و منیفولد جمع شده و کربن در سرسیلندرها و پورت ها تجمع می کند کـــه همگی ممکن اســـت منجر به مشکلاتی بشود کـــه ردیابی شان مشکل اســـت. شستشوی انژکتور هیچ یک از این مشکلات را حل نمی کند ولی برای رفع این مساله کارهای دیگری می شود کرد. دوباره باید گوشزد کنیم، مهم ترین چیز تشخیص درست مشکل اســـت.



شستشوی انژکتور با دستگاه انژکتورشوی

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.